کد مطلب:5787 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

رحلت پیامبر اسلام
آخرین سفیر آسمانی پس از چند روز بیماری، سرانجام در سن شصت و سه سالگی، روح قدسی اش در روز دوشنبه بیست و هشتم ماه صفر به ملكوت اعلی پرواز كرد [1] .

امیرالمؤمنین علی علیه السلام، جسد رسول خداصلی الله علیه وآله را غسل داد و كفن پوشاند، زیرا پیامبرصلی الله علیه وآله فرموده بود: «نزدیك ترین فرد مرا غسل خواهد داد» [2] .

دنیای اسلام، در رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله عزادار گردید و به ماتم نشست.

خاك سپاری پیامبرصلی الله علیه وآله

وهّابیان چون سفر برای زیارت قبور صالحان و نیز ساختن بقعه و بنا بر فراز آن ها و دست مالیدن و تبرك به آن ها را حرام می دانند، با استناد به حدیثی كه از طریق عائشه از پیامبرصلی الله علیه وآله نقل می كنند علت دفن حضرت در خانه مسكونی اش را از دلایل این حكم می دانند و ادّعا می كنند برای آن كه قبر پیامبر مسجد قرار نگیرد و در دسترس مردم نباشد، آن حضرت وصیت كرد كه در حجره مسكونی اش دفن گردد.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: خداوند، پیامبر را در پاك ترین نقاط قبض روح كرده است، پس سزاوار است در همان بقعه ای كه در آن درگذشته است، دفن شود. در نتیجه، جسد پیامبر در حجره اش به خاك سپرده شد.

مسلمانان این پیشنهاد را پذیرفتند. همه این اسناد و شواهد گواهی می دهد كه در انتخاب محل دفن پیامبر، سخن از مسجد قرار گرفتن قبر او در میان نبوده و خود حضرت صلی الله علیه وآله چیزی در این باره نفرموده است.


[1] نهج البلاغه.

[2] سيره ابن هشام، ج2، ص656.